- 27 septembrie 2021
- By beda
- In alte-promoții, Fără categorie
- 3936
- 0
De la norma de poluare Euro 4 incoace toate masinile cu motor diesel si mai nou si cele pe benzina au in dotare
diferite sisteme care sa combata poluarea, ori sunt echipate cu filtre de particule sau/si sistem Adblue.
Acum societeta noastra dispune de o noua linie tehnologica premium proiectata pentru curatarea filtrelor DPF, FAP si a catalizatorilor SCR.
Funcțiile echipamentului sunt:
- testare
- curățare
- uscare
- tipărirea rapoartelor
- test de contrapresiune înainte și după curățare
(test de aer și test de apă - mbar)
- folosește fenomenul hidrodinamicii fluxului de apă turbulentă și puterea impulsului de aer comprimat de la mașina de curățat DPF a
compresorului.
- funcționează perfect cu fluidul DPF Active Matic care reduce tensiunea apei de suprafață datorită căreia particulele
de detergent elimină mai eficient murdăria de pe suprafața care este curățată.
Datorita dimensiunilor sale mari, permite curatarea cu succes a filtrelor pentru autoturisme, camioane, autocare, masini si vehicule utilitare.
Singura conditie in care filtrul poate fi primit pentru curatare este lipsa deteriorari mecanice, in special a cartusului din interior.
Filtrul demontat de pe vehicul este supus procesului de curatare, in care sunt utilizate substantele chimice si, de asemenea, un jet de apa la o temperatura si presiune corespunzatoare. Datorita acestui fapt, toate particulele PM10 cat si sedimentele de ulei, carbon si ceara sunt indepartate (in cazul filtrelor FAP).
Aceasta este o solutie foarte eficienta ce nu risca sa deterioreze cartusul din interiorul filtrului (ceea ce se poate intampla in timp ce se implementeaza metode de curatare bazate pe temperaturi ridicate sau ardere).
Metoda aplicata de noi garanteaza refacerea eficientei filtrului pana la 98%, fara a fi necesara taierea sau demontarea senzorilor din carcasa filtrului (acestia vor fi deasemenea curatati).
Echipamentul nostru ofera posibilitatea de a efectua o masura a nivelului de incarcare a filtrului inainte si dupa ciclul de curatare, respectiv tiparirea rezultatelor acestor masuratori, ceea ce ne permite sa evaluam eficacitatea acestui proces.
Aceasta metoda de curatare a filtrului de particule are mai multe avantaje in comparatie cu asa-numita reconditionare de service:
• lipsa fortarii mecanice a motorului cauzata de viteza mare de rotatie necesara in timpul procesului de regenerare fortata
• lipsa supunerii la temperaturi foarte ridicate a celorlalte elemente din
sistemul de evacuare (turbocompresor, catalizator, miezul filtrului)
• lipsa necesitatii de a inlocui uleiul de motor, operatiune care trebuie
facuta dupa efectuarea regenerarii in service
DPF-ul este un sistem care filtreaza gazele de evacuare ale unui motor diesel, el functioneaza asemanator cu un catalizator normal care echipeaza motoarele pe benzina, doar ca acesta este ceva mai complex deoarece trebuie sa retina particule mai mari, solide, nu gaze care trec printr-un catalizator.
DPF-ul la baza are un rol destul de simplu, acela de a retine particulele sub forma de cenusa. Aceste tipuri de filtre au o eficienta foarte mare, putand sa retina pana la 80-85% din gazele nocive eliminate de motor. Aici incep sa apara problemele deoarece aceste filtre se infunda cu funingine si cu cenusa (mai ales din cauza condusului subturat).
Motoarele echipate cu DPF-uri trebuiesc conduse putin mai turat, sau cel putin o data la ceva timp sa fie scoase la o tura de condus mai sportiv, deoarece arderea completa are loc doar la temperaturi si presiuni inalte, care nu pot fi atinse asa de usor la un condus normal in oras, asa ca periodic trebuie sa scoatem masina la un drum mai lung.
DPF-ul are functia de regenerare automata – rezista astfel mai mult timp, se curata singur la un anumit numar de kilometri, are mai multi senzori care masoara diferite presiuni, temperaturi si nivelul de incarcare a filtrului pentru a sti cand sa comande regenerarea acestuia.
Insa, asa cum filtrul de ulei retine toate impuritatile din ulei si nu le lasa sa circule liber prin motor, cam asa se intampla si cu acest filtru, nu lasa sa iasa in atmosfera gaze toxice. Dar periodic (aici influenteaza foarte mult stilul de condus al soferului) acest filtru se umple cu cenusa si funingine si trebuie curatat caci se aprinde martorul in bord si in scurt timp masina va intra in modul limp (limp mode).
Pai regenerarea dpf-ului presupune arderea particulelor stocate in acesta. Dar daca regenerarea nu se realizeaza intr-un anumit numit numar de kilometri din cauza unui motiv, atunci cantitatea mare de cenusa poate depasi pragul critic si regenerarea automata nu va mai fi posibila.
Dar ce presupune mai exact aceasta regenerare? Pai regenerarea este practic arderea acelei cenusi si a funinginei in filtru. Arderea incepe din galeria de evacuare si continua pana in filtru unde are loc practic arderea completa.
Aceasta ardere trebuie sa aiba loc la o temperatura si presiune foarte mare. Ea este posibila prin doua metode, prima fiind cea a utilizarii celui de-al 5-le injector pozitionat pe galeria de evacuare sau prin divizarea injectiei si intarzierea post-injectiei.
Primul sistem foloseste al 5-le injector (pozitionat inaintea catalizatorului de oxidare) iar cand computer-ul comanda regenerarea atunci el va injecta motorina in galeria de evacuare. Multumita resturilor de oxigen din gazele arse si datorita catalizatorului incepe arderea propiu-zisa.
In filtrul de particule arderea are loc in jurul temperaturii de 800-1100 de grade celsius, moment in care cam toate particulele sunt arse, altfel nu se vor mai elimina substante asa de toxice in aer.
Regenerarea incepe abia dupa ce calculatorul masinii masoara anumiti parametri cu ajutorul mai multor senzori. De exemplu senzorii de presunie (pozitionati inainte si dupa filtru) care estimeaza cu aproximarea gradul de incarcare al filtrului.
Cu cat incarcarea filtrului este mai mare cu atat diferenta de presiune dintre cei doi senzori va fi mai mare. Mai sunt si sisteme simple care folosesc un singur senzor de presiune pozitionat inainte de filtrul de particule, care va masura doar presiunea din galeria de evacuare si o va compara cu presiunea atmosferica.
Am precizat putin mai inainte ca regenerarea are loc doar daca se indeplinesc anumite conditii. Pentru ca regenerarea sa aiba loc temperatura gazelor trebuie sa aiba o anumita valoarea, turatia motorului sa fie si ea suficienta, pentru a se asigura un anumit debit de gaze care sa poate intretine arderea si pentru a putea elimina in aer ceea ce ramane in urma arderii.
Daca sa zicem ca a fost atinsa limita de incarcare a filtrului din cauza ca pana atunci nu au fost indeplinite conditiile de mai sus, atunci calculatorul va porni regenerarea filtrului chiar si la ralanti, dar in acest caz toate componentele vor fi mult mai solicitate, ralantiul va creste si el, dar trebuie sa stim ca o regenerare care are loc la ralanti nu este o regenerare completa, este doar o solutie de urgenta pe care o ia masina.
Daca regenerarile vor fi foarte dese deoarece nu se vor face niciodata complet atunci consumul va fi si el unul mult mai mare, deoarece in procesul de regenerare se injecteaza o cantitate de motorina destul de mare.
Dar acum poate va intrebati, cum se realizeaza o regenerare corecta? Pai daca masina dumneavoastra diesel este folosita in cea mai mare parte din timp la drumuri lungi atunci regenerarea se va face automat fara sa trebuiasca sa faceti ceva special (nici nu veti sti cand va avea loc regenerarea).
Dar daca folositi masina in oras, la drumuri scurte, in care nici nu apuca sa se incalzeasca si o opriti atunci trebuie sa o scoateti periodic la un drum mai lung unde sa-si poata realiza regenerarea corecta si completa.
Dupa ce va apare martorul in bord care va indica ca aveti o problema cu dpf-ul, sau ca va incepe regenerarea, trebuie sa scoateti masina din oras, la un drum mai lung, minim 30 min, in care sa mergeti cu o viteza de minim 60 km/h constant tot drumul.
Sau daca nu, macar sa mergeti cu masina 15-20 min, constant la turatiii de 1500-2500 rpm, unde motorul sa se incalzeasca complet si sa-si poata realiza regenerarea total. Cel mai important este sa mergeti constant, nu ca in oras, sa mergeti putin si dupa sa fiti nevoit sa opriti la semafor.
Acestea sunt conditiile pe care trebuie sa le indepliniti ca regenerarea sa aiba loc complet si corect. La aceste turatii si viteze, motorul se poate incalzi complet si in aceasta situatie regenerarea sa aiba loc complet. Dupa o astfel de regenerare filtrul se va curata complet, iar astfel de regenerari trebuie sa aiba loc regulat pentru ca filtrul de particule al masinii sa nu cedeze prea curand. Un filtru de particule nou poate costa intre 800-1500 euro, in functie de masina chiar poate depasi aceasta valoare.
Regenerarea pasiva
La regenerare trebuie sa mai precizam ca este de 3 feluri. Primul fel de regenerare este cel “pasiv” care este si cel mai recomandat. Regenerarea pasiva inseamna ca motorul elimina in mersul sau normal toate depunerile din filtru fara sa ne apara vreun martor in bord.
Regenerarea activa
A doua metoda este cea “activa”. Regenerarea activa presupune interventia cu un “agent catalitic” adica cu motorina injectata in galeria de evacuare. Cand calculatorul masinii detecteaza ca filtrul ajunge la limita de incarcare atunci comanda injectarea de motorina in evacuare pentru a ajuta la arderea depunerilor din filtru.
Regenerarea fortata
Cea de-a treia regenerare este cea “fortata” care se realizeaza cu ajutorul diagnozei auto. Se conecteaza o diagnoza sau un computer special la ECU-ul masinii si se comanda o regenerare fortata, deoarece nivelul de depuneri din interiorul filtrului sunt prea mari si nu se mai face fata cu regenerarea activa. In acest caz se forteaza regenerarea ca o ultima solutie pentru a nu fi nevoie sa-l schimbati cu unul nou.
Trebuie sa stiti ca un filtru de particule nu se strica doar daca se incarca cu prea multa cenusa si funingine. Dpf-ul se poate strica de asemenea si din cauza unui injector care nu functioneaza in parametri normali, injecteaza prea multa motorina, arderea nu are loc complet, iar surplusul de gaze nocive si cenusa sunt retinute de dpf care se va incarca prematur.
Daca turbina este uzata si nu functioneaza in parametrii, aceasta va pierde ulei, care va ajunge inevitabil in filtrul de particule. Filtrul se va incarca cu ulei, dar in acest caz nu mai merge regenerarea, ci va trebui dat jos si curatat cu atentie de un specialist, dar despre aceasta metoda de curatare vom vorbi putin mai incolo.
Nu am precizat ce se afla in acesta mai exact, pentru a intelege totul mai bine. In interiorul filtrului de particule se afla, logic, un material filtrant. Acest material filtrant este mai exact un material ceramic poros in forma de fagure. Cu cat motorul este mai mare sau este mai puternic cu atat filtrul de particule este mai mare.
Poate va ganditi daca apuca sa se infunde dpf-ul sa nu mai dati bani pe unul nou ci sa mergeti cu el infundat. Aceasta ar fi cea mai mare greseala pe care o puteti face. De ce? Pai in primul rand gazele de evacuare nu vor mai avea pe unde sa fie eliminate asa ca ECU va baga masina in “limp mode”. Ce inseamna “limp mode”? Nu te va mai lasa sa treci peste 1200 rpm, motorul va merge doar cat sa ajungi la primul service.
Daca continui sa mergi asa atunci cel mai probabil in scurt timp iti va opri de tot motorul. Odata cu aceste simptome ti se va aprinde si martorul in bord, care te va anunta ce se intampla. In acest caz, daca inca nu a intrat masina in modul limp, cel mai bine ai scoate-o la o tura de condus sportiv (mai turat) altfel ti se va infunda complet dpf-ul si costurile vor fi mult mai mari.
Mai nou a aparut optiunea de a curata filtrul de particule. Da, il poti curata la un service specializat. Procedura consta in a da jos filtrul de pe masina si a il pune pe un banc special care il va curata in intregime.
Cum functioneaza acest sistem? Este destul de simplu, se introduce aer si solutie de curatare pe baza de apa si chimicale cu presiune in interiorul filtrului.
Solutia incepe sa actioneze si sa inmoaie toata cenusa si funinginea depusa in filtru, iar datorita presiunii mari, toate reziduurile sunt scoase afara sub forma unui lichid negru asemanator cu uleiul ars.
Toata aceasta procedura are loc la rece si nu la cald, ceea ce este destul de impresionant deoarece in mod obisnuit regenerarea se face la temperaturi foarte inalte. Dar trebuie sa tinem cont ca nu toate filtrele se pot curata, fiind modele care nu suporta aceasta operatiune si odata curtate si montate la loc pe masina vor aparea erori.
In functie cat de colmatat este, luati decizia de a cheltui o anumita suma de bani sa il curatati sau sa il inlocuiti cu altul nou.
O curatare a dpf-ului nu este asa de scumpa si variaza in functie de model, pe cand un filtru de particule nou costa destul de mult.
Desi asta este cea mai buna metoda, de al inlocui cu altul nou nout, majoritatea nu ne permitem sau nu ne vine sa cheltuim asa de mult. Af fi bine sa nu incercam sa-l curatam noi singuri acasa. Lasati procedura in seama unor specialisti care au si cunostintele si aparatura potrivita pentru asa ceva.