- 4674
- 0
In actuale conditiile in care anvelopele si autovehiculele au atins un inalt grad de perfectionare, automobilistii ajung sa uite ca anvelopa este unicul punct de contact al masinii cu drumul si din punctul acesta de vedere, cauciucurile trebuie sa indeplineasca anumite roluri cuma ar fi directionarea, transportul de greutate, amortizarea, rularea, transmiterea eforturilor, fiabilitatea.
Directionarea: indiferent de conditiile de timp anvelopa directioneaza vehiculul cu precizie. Stabilitatea traiectoriei unui vehicul este direct dependenta de gradul de pastrare a directiei de catre anvelopa. Astfel anvelopa trebuie sa reziste diferitelor eforturi transversale fara a devia de la traiectorie. Fiecare vehicul are in general recomandata o anumita presiune de umflare a anvelopelor per ax. Respectarea diferentei de presiune dintre anvelopele pe fata si pe spate garanteaza stabilitatea traiectoriei ideale.
Transport: anvelopa suporta vehiculul la stationare dar si in miscare aceasta anvelopa trebuie sa reziste transferului de mase la accelerare si la franare. O anvelopa de masina poate duce de peste 50 ori greutatea proprie.
Amortizarea: o anvelopa “inghite
obstacolul” si amortizeaza denivelarile drumului asigurand astfel atat
conforul soferului si a pasagerilor, cat si longevitatea vehiculului.
Principala caracteristica a unei anvelope este supletea sa, in special pe directie
verticala. Elasticitatea aerului continut in anvelopa, permite preluarea deformatiilor
provocate de obstacolele si denivelarile drumului. O presiune corecta de
umflare a anvelopelor permite un comfort sporit si o buna directionare.
Transmiterea: anvelopa transmite
eforturile reprezentate in special de puterea utila a motorului si actiunea de
franare. Acest nivel de transmitere a eforturilor este conditionat de cei
cativa cm2 de contact dintre anvelope si suprafata de rulare.
Rularea: o anvelopa umflata corect si in limitele legale de uzura, asigura o rulare uniforma si placuta, si in acelasi timp in siguranta si cu o rezistenta mai mica la avansarea vehiculului.
Fiabilitate: reprezinta calitatea unei anvelope de a garanta performantele de origine timp de milioane de tururi de roti. Uzura cauciucului depinde de conditiile de utilizare (incarcare, viteza, starea drumului, starea vehiculului, stilul de conducere …) dar mai ales de calitatea contactului cu carosabilul. Si aici presiunea de umflare a anvelopelor are un rol major deoarece ea intervine in:
– marimea si forma suprafetei de contact a anvelopei
– repartitia eforturilor pe diferitele puncte de contact ale anvelopei cu drumul
Rezumand, se poate afirma ca toate aceste 6 functii ale anvelopelor enumerate mai sus garanteaza siguranta, confortul si economia. Si acestea sunt asigurate pe timpul intregii vieti a anvelopei cu conditia ca utilzatorul sa respecte anumite conditii de utilizare ale anvelopelor.
O anvelopa are in primul si-n primul rand nevoie de aer pentru a putea fi utilizata in bune conditii si a fi fiabila in timp. Prin urmare, presiunea de umflare a anvelopelor trebuie controlata in mod regulat deoarece o anvelopa pierde putin cate putin aer datorita porozitatii sale naturale (chiar daca foarte mica), datorita lipsei de etanseitate perfecta cu o janta ce a avut contacte cu trotuarul, datorita la diverse socuri laterale in flancul cauciucului…
Aceasta presiune conditioneaza toate calitatile anvelopei de siguranta, de economie, de agrement si implicit o presiune necorespunzatoare a anvelopelor va diminua toate aceste performante pe care este de preferat sa le pastram printr-un control regulat al nivelului de presiune din anvelope.
Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida vehicula dolor
WhatsApp us