- 4618
- 0
Fie din neatenţie, fie din nepăsare, majoritatea şoferilor tind să neglijeze anvelopele maşinii. Iar asta, evident, este o greşeală ce poate avea consecinţe extrem de grave. Poziţionate între “ciocanul” forţei motorului şi “nicovala” suprafeţei de rulare, anvelopele sunt unele dintre cele mai solicitate piese din ansamblul constructiv; în consecinţă, devine capitală nu doar verificarea periodică a stării fizice, ci şi îngrijirea lor.
Iată, pe scurt, lucrurile de care trebuie să ţii cont:
1) Uzura inegală
Ca orice piesă, anvelopa se deteriorează în timp; pe de altă parte, uzura inegală nu este de bun augur. Cauzele care o determină sunt multiple, pornind de la cele mai des întâlnite – gen inegalitatea presiunilor din “gume” şi geometria incorectă a roţilor – şi până la cele mai rare, provenite din defectele altor piese (amortizoare cu probleme, bucşi degradate etc).
Oricare ar fi originea uzurii inegale, însă, este importantă tratarea ei. Şi, evident, menţinerea sub observaţie a roţilor în perioada următoare. Ignorată, problema se poate acutiza, iar urmările, în funcţie de caz, pot deveni tragice.
2) Presiunea din anvelope
Temperatura exterioară şi pierderile de aer pot duce la scăderea presiunii în anvelope, iar consecinţele pot fi dintre cele mai grave (diminuarea aderenţei, creşterea distanţelor de frânare, uzură prematură a pneurilor etc). De aceea, se recomandă verificarea presiunii cel puţin odată pe lună şi, obligatoriu, înaintea călătoriilor lungi.
La fel de importantă, însă, este respectarea valorilor menţionate de producători în cartea tehnică. Acestea sunt calculate în funcţie de fiecare model, aşa că, pentru o viaţă îndelungată a pneurilor, nu depăşi – sau coborî sub – presiunea ideală.
3) Starea benzii de rulare
Demarajele în forţă, drumurile prost asfaltate sau, pur şi simplu, kilometrii adunaţi de maşină deteriorează încet, dar sigur banda de rulare a anvelopei. De aceea, chiar dacă nu prezintă semne de uzură inegală, cauciucurile trebuie verificate periodic. Iar, dacă adâncimea profilului scade sub valoarea de 1,6 mm (recomandată de producători), e momentul înlocuirii lor.
O anvelopă uzată peste măsură este predispusă la explozii şi are performanţe mult mai slabe în condiţii de ploaie (când se produce fenomenul de acvaplanare) ori de zăpadă. Evident, grija trebuie să fie cu atât mai mare, dacă termenul “sportiv” îţi defineşte, cel mai bine, stilul de condus.
4) Geometria/echilibrarea roţilor
Geometria suspensiilor este foarte importantă pentru siguranţa rutieră, având în vedere că influenţează decisiv calitatea ţinutei de drum. În plus, devierea de la valorile normale cauzează o uzură inegală – şi, uneori, accelerată – a anvelopelor, ce poate avea consecinţe nefaste. Aşadar este important, mai ales în urma unui şoc puternic (o groapă adâncă, o bordură înaltă), să verifici alinierea corectă a roţilor.
De asemenea, este important ca roţile maşinii să fie bine echilibrate. Echilibrarea se face ori de câte ori o anvelopă este schimbată sau înlocuită cu una nouă, astfel încât să se prevină apariţia uzurii premature şi a vibraţiilor.
5) Lipsa capacelor de la ventile
Din nou, un amănunt aparent insignifiant, se poate transforma într-o problemă majoră în viitor: lipsa capacelor de la ventile, ce poate provoca mici scăpări ale aerului. De aici, evoluţia evenimentelor este lesne de dedus: presiuni atmosferice inegale, uzură inegală a articulaţiilor şi anvelopelor… ai prins ideea. În plus, căpăcelele împiedică mizeria şi umezeala să se acumuleze în zona ventilelor.
Aşa că, din când în când, înainte să urci în maşină, aruncă o privire spre roţi: în acest caz, detaliile contează….
6) Rotaţia anvelopelor
Pentru a fi sigur că toate cele patru pneuri se uzează uniform, este recomadată rotaţia lor la nivelul punţilor (în cazurile în care este posibilă). Mai exact, roţile din faţă trebuie să ajungă, la un moment dat, pe puntea spate şi viceversa.
Procedura diferă în funcţie de tipul tracţiunii (faţă, spate sau integrală) şi de specificaţiile producătorului, dar, per ansamblu, regulile sunt următoarele:
• la maşinile cu tracţiune faţă, roţile directoare se montează pe poziţiile corespondente de pe puntea spate; în schimb, roţile posterioare se montează pe puntea faţă în cruciş: cea din dreapta spate pe poziţia stângă faţă, iar, cea din stânga spate, pe poziţia dreapta faţă.
• la maşinile cu tracţiune spate, procedura este în oglindă faţă de regula modelelor cu tracţiune faţă: roţile din spate se montează pe poziţiile corespondente de pe puntea faţă, iar roţile directoare, în cruciş, pe puntea posterioară.
• la maşinile cu tracţiune integrală, schimbul celor patru roţi are loc după regula literei “X”: roata stângă faţă ajunge pe poziţia roţii dreapta spate (şi invers), iar roata dreapta faţă ajunge pe poziţia stângă spate (şi invers).
Producătorii recomandă ca rotaţia roţilor să aibă loc la un interval de şase luni sau 10.000-12.000 km; astfel, anvelopele vor atinge durata maximă de viaţă. Important: la maşinile “încălţate” cu anvelope de dimensiuni diferite, este posibil să existe restricţii în privinţa rotaţiei roţilor. Ca atare, înainte să o faci, verifică întotdeauna manualul automobilului.
7) Testul degetului umed
Te-ai gândit vreodată că, atunci când umfli roţile într-o benzinărie, poţi introduce în anvelopă şi altceva decât aer? E adevărat – rezervoarele cu aer ale staţiilor de realimentare pot acumula umezeală, care, odată pompată în pneuri, duce la variaţii de presiune. Iar, de aici, la toate necazurile menţionate mai sus. În plus, dacă jantele sunt din tablă, acestea pot coroda.
De aceea, este important ca, înainte să cuplezi furtunul la valvă, să verifici prezenţa umezelii în rezervorul cu aer. Cum? Prin apăsarea ventilului pompei cu degetul mare: dacă acesta se umezeşte, trebuie să cauţi alt loc să-ţi umfli roţile. Înainte de a-l găsi, informează, totuşi, personalul staţiei de alimentare despre problemă: alţi şoferi s-ar putea să nu ştie secretul.
8) Depozitarea anvelopelor
Fie ele montate direct pe jante sau aflate în aşteptarea sezonului potrivit (vară sau iarnă), anvelopele trebuie stocate astfel încât să nu le fie afectate proprietăţile fizice. Cu alte cuvinte, exceptând cazurile în care sunt montate pe jante, ele nu trebuie depozitate unele peste altele, pe perioade de timp îndelungate.
De asemenea, trebuie ferite de căldură intensă şi de locurile umede, aşa că încearcă să le găseşti un loc într-o zonă ventilată, cu climat uscat. Orice factor extern care le poate afecta integritatea, neobservat la timp, va rezulta, mai târziu, într-o situaţie cu consecinţe nefaste.
Pneul este o parte componentă a maşinii tale. Şi, ca orice componentă, trebuie tratată cu maximum de atenţie. Mai ales dacă punem la socoteală faptul că, înaintea oricărei tehnologii dedicate siguranţei rutiere, el este cel care ţine lucrurile sub control.
De obicei, contactul dintre anvelopă şi suprafaţa de rulare nu este mai mare decât o palmă, iar o combinaţie de genul motor puternic/pneuri uzate se poate transforma, oricând, într-un cocktail mortal.
Ţinând cont de sfaturile de mai sus, însă, îţi vei maximiza şansele de supravieţuire în spatele volanului şi, totodată, vei fi împăcat cu gândul că ai făcut tot ce trebuia pentru a evita un incident cu victime colaterale.
Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida vehicula dolor
WhatsApp us